ماهی تون باله زرد، گیدر (Yellowfin)

ماهی زرد باله Yellowfin یا گیدر

ماهی تن زرد باله به عنوان یک ماهی بسیار مهاجر در دریاهای گرم در سراسر جهان به جز دریای مدیترانه یافت می شود و می تواند در سراسر حوضه اقیانوس سفر کند. هیچ ماهی دیگری به اندازه ماهی تون نمی تواند شنا کند. باله های آن به کاهش تلاطم و کشیدن آن در هنگام شنا در آب به آن کمک می کنند. گیدر، سریع رشد میکند. با طول عمری که تا حدودی کوتاه است و پراکندگی آن در اقیانوس ها بسیار بیشتر از گونه های دیگر است. ماهی زرد باله یا ( (yellowfinدارای بدنی براق و فرمی اژدری برای حرکت سریع است.  رنگ آن آبی تیره در پشت از زرد به نقره ای تا شکم تغییر می کند و باله های پشتی و مخرجی آن به رنگ زرد روشن هستند که به همین دلیل نام زرد باله را بر این ماهی نهاده اند. تمایز آن از سایر گونه های تون دشوار است به جز باله های داسی شکل دراز پشتی که در بالغین بزرگ یافت می شود و آنرا از دیگر گونه ها متفاوت میکند. یلوفین می تواند به طول 1.8 متر و بیش از 180 کیلوگرم رشد کند. گیدر بالغ را می توان با باله پشتی بلند و زرد روشن و نوار زرد در پایین از سایر ماهی های تون متمایز کرد.

 

 

ماهی تون زرد باله دارای طعم ملایم و گوشتی است. گوشت آن وقتی خام است قرمز روشن است و وقتی پخته می شود قهوه ای مایل به خاکستری می شود، سفت و مرطوب است و پوسته های درشت دارد. ماهی تون زردپر را می توان تازه، منجمد یا کنسرو شده یافت. یلوفین اغلب به صورت خام به عنوان ساشیمی و  سوشی سرو می شود.

این ماهی را میتوان در تمام طول سال در هاوایی یافت هر چند در ماه می تا سپتامبر حضور آن به اوج میرسد. در سواحل قناری نیز در ماههای تابستانی جولای و آگوست یافت میشوند، همچنین در تمام طول سال در خلیج مکزیک و سواحل لوییزیانا دیده میشوند. ماهی تن زردپر در اقیانوس‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری در سراسر جهان، از جمله آب‌های اطراف جزایر اقیانوس آرام ایالات متحده و یا جنوب کالیفرنیا دیده میشود. زرد باله بسیار مهاجر است و مسافت های طولانی را در سراسر اقیانوس گرم طی می کند. آنها با افزایش دمای آب با فصول سال، سالانه به عرض های جغرافیایی بالاتر سفر می کنند. لارو و ماهی تن زرد باله جوان در آب‌های سطحی می‌مانند، در حالی که ماهی‌های باله زرد مسن‌تر اغلب در آب‌های عمیق‌تر یافت می‌شوند. زرد باله بالغ نیز در نواحی دارای فیتوپلانکتون و زئوپلانکتون فراوان و یا طعمه های کوچکتر جمع می شود. یلوفین بیشتر در لایه سطحی صد متری یافت می شود، اما می تواند بیش از 1000 متر غواصی کند. این ماهی معروف به سفرهای مهاجرتی به عرض های جغرافیایی بالاتراست زمانی که دارای جریان آبهای گرم باشند ، همچنین در مناطقی با بهره وری بالا که طعمه های کوچکتری در دسترس است جمع می شود. در اقیانوس ها از ماهی های کوچک، ماهی مرکب و بی مهرگانی مانند خرچنگ های دریایی تغذیه می کند. زرد باله معمولا از وزن خود استفاده میکند و در عمق میماند. صیادان ابتدا طعمه هارا در سطح ریخته و سپس در اعماق منتشر میکنند. آنها برای صید از طعمه های مصنوعی نیز استفاده میکنند طعمه های ماهی مرکب نیز برای زرد باله ها بسیار جذاب هستند.

این ماهی ها به ‌شدت مهاجر هستند و هر ساله مهاجرت‌های طولانی انجام می‌دهند. این مهاجرت ها احتمالاً با رفتار تخم ریزی آنها و با نیازهای غذایی آنها مطابقت دارد. این گونه از طریق تخم‌ریزی پخشی تکثیر می‌شود، جایی که چندین ماده و چند نر میلیون‌ها تخمک و اسپرم را همزمان در تورنادویی از ماهی در آب آزاد می‌کنند. این روش احتمال بارور شدن تخم ها را افزایش می دهد و احتمال خورده شدن آنها توسط شکارچیان را کاهش می دهد. اگرچه تقریباً همه ماهی‌ها خونسرد هستند، ماهی‌های زردپر دارای ساختار عروق خونی خاصی هستند که به آنها اجازه می‌دهد دمای بدنشان بالاتر از آب اطراف باشد. این سازگاری مزیت بزرگی را در هنگام شکار در آب سرد به آنها می دهد و به آنها اجازه می دهد سریعتر و هوشمندانه تر حرکت کنند. ماهی تن زردپر یکی از سریع ترین شناگران اقیانوس است. مانند برخی از گونه‌های کوسه، ماهی‌های باله زرد باید دائماً شنا کنند. ماهی ها برای به دست آوردن اکسیژن از آب، آب را از روی آبشش خود عبور می دهند. ماهی‌های تون در هنگام توقف توانایی انجام این کار را ندارند، بنابراین باید به طور مداوم با دهان باز به جلو شنا کنند تا خون خود را با اکسیژن حفظ کنند.

پانزده گونه مختلف ماهی تن در سرتاسر جهان وجود دارد، و ما ماهی تن زردپر را به دلیل کیفیت، طعم و پایداری برتر آن با دقت انتخاب کرده‌ایم. باله زرد که به نام گیدر یا آهی تون نیز شناخته می شود، ماهی محبوبی است و در خطوط تولید کنسرو ماهی تون شیلتون استفاده فراوان دارد. آنها با بدنی براق و دید دوچشمی، سریع سفر می‌کنند، ماهرانه شکار می‌کنند و فقط طعمه پستانداران دریایی، و کوسه‌ها می‌شوند. شکارچیان آن شامل کوسه ها و پستانداران بزرگ دریایی هستند. این گونه بهمکاری بین المللی برای نظارت بر سطح ذخیره پایدار نیاز دارد. آنها در وسط اقیانوس و به سمت سطح یافت می شوند و در آب و هوای گرمسیری اقیانوس اطلس، اقیانوس آرام و هند حضور دارند.

ماهی تن زردپر اغلب در گروه هایی با همراهان هم اندازه سفر می کند. آنها گاهی اوقات با دیگر گونه‌های تون و دسته های مختلط ماهی‌های زرد باله کوچک و به‌ویژه ماهی‌های اسکیپ جک هم گروه میشوند. ردیاب های صوتی نشان می دهد که برخی از کشتی های در حال حرکت را نیز دنبال می کنند. مدیریت گونه های بسیار مهاجر، مانند ماهی تون زرد باله اقیانوس آرام، پیچیده است، زیرا این گونه ها هزاران مایل در سراسر مرزهای بین المللی مهاجرت می کنند و توسط بسیاری از کشورها صید می شوند. پس حفاظت و مدیریت موثر این منبع مستلزم همکاری بین المللی و همچنین مدیریت قوی داخلی است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *